Regulering av mikromobilitet

AtB: Utvide mobilitetstjenester utover bysentra

Subsidiert mikromobilitet for utkanter

18. november 2024

AtB, det regionale kollektivtrafikkselskapet i Trondheimsregionen, setter nå i drift subsidiert mikromobilitet i fem distriktskommuner etter to sesonger med testing. AtB har som mål å gjøre mikromobilitet til en integrert del av det samlede mobilitetstilbudet i Orkdal, Skaun, Stjørdal, Melhus og Malvik for å forbedre mobiliteten i utkantene og redusere bilavhengigheten.

Prosjektet har vist seg å være svært vellykket, med over 8800 turer og en gjennomsnittlig reiselengde på 1,74 km, noe som viser at mange har tatt det i bruk. Rundt 60 % av innbyggerne rapporterte at de erstattet bilturer med elsparkesykler, mens 37 % kombinerte mikromobilitet med kollektivtransport, noe som førte til reduserte utslipp og bedre integrering med det eksisterende transportnettverket. AtBs data viser at disse tjenestene hjalp mange familier med å klare seg med færre biler, noe som reduserte kostnadene og utslippene.

AtB brukte Nivels plattform for digital regulering, slik at de enkelt kunne sette opp soner og regler og tilpasse dem etter behov. Plattformen hjalp administratorer med å spore etterlevelse, overvåke kjøretøydistribusjon og forstå bruksmønstre, slik at de kunne ta datadrevne beslutninger for å forbedre tjenesteleveransen. Med disse verktøyene bidrar AtB til å øke tilgjengeligheten og bekvemmeligheten av bærekraftig mobilitet utenfor bysentrene, og oppmuntrer til et skifte bort fra privatbilisme.

For sesongen 2025 planlegger AtB å ta i bruk Nivel-plattformen for å forbedre distribusjonen ytterligere. Ved å implementere målrettede, dynamiske subsidier i områder som kan trenge et bedre tilbud, ønsker PTA å ta hensyn til f.eks. siste mil til nærmeste togstasjon.

hold deg informert

Abonner for mer inspirasjon.