Vilkår og betingelser

V

1.1

-

Sist redigert den

8. september 2022

Disse tjenestevilkårene for Framer ("avtalen") inngås av og mellom Framer B.V. ("Framer") og enheten eller personen som bestiller eller får tilgang til tjenestene ("kunden"). Denne avtalen består av vilkårene og betingelsene som er angitt nedenfor, samt et eventuelt bestillingsskjema. "Ikrafttredelsesdatoen" for denne avtalen er den datoen som inntreffer først av (a) kundens første tilgang til tjenestene gjennom en nettbasert klargjørings-, registrerings- eller bestillingsprosess eller (b) ikrafttredelsesdatoen for det første bestillingsskjemaet. Denne avtalen regulerer kundens første kjøp på ikrafttredelsesdatoen samt alle fremtidige kjøp som kunden foretar med henvisning til denne avtalen. Framer kan endre denne avtalen fra tid til annen i henhold til punkt 13.4 (Endring).

Begreper med store bokstaver skal ha den betydningen som er angitt i punkt 1, eller i det punktet der de brukes første gang.


1. Definisjoner

1.1 "Autoriserte enheter" betyr de mobile, stasjonære eller andre enhetene som tjenestene kan nås og brukes med.

1.2 Med "innhold" menes kode, innhold, skrifttyper, grafikk, design, dokumenter eller materialer som er opprettet ved hjelp av tjenestene av kunden og dennes brukere eller importert til tjenestene av kunden og dennes brukere.

1.3 "Dokumentasjon " betyr det tekniske materialet som Framer gjør tilgjengelig for kunden og/eller dennes brukere i papirform eller elektronisk form, og som beskriver bruken og driften av tjenestene.

1.4 "Tjenester" Framer's proprietære nettbaserte produkter og tjenester, sammen med nedlastbare desktop- og mobilapper. Hvert bestillingsskjema inneholder opplysninger om kundens abonnement på tjenester.

1.5 "Bestillingsskjema" betyr et dokument som er undertegnet av begge parter, og som identifiserer de bedriftstjenester som Framer skal stille til rådighet i henhold til denne avtalen.

1.6 "Pakker" eller "Komponenter" betyr tilleggsmoduler som gjøres tilgjengelig i Tjenestene. Pakker og komponenter kan opprettes av Framer, kunden eller andre tredjeparter. Pakker og komponenter opprettet av Framer støttes som en del av tjenestene. Framer vil gjøre sitt ytterste for å støtte kundens bruk av pakker og komponenter opprettet av tredjeparter, men fraskriver seg alle garantier for slike pakker og komponenter.

1.7 "Bruker" betyr en ansatt, entreprenør eller annen person tilknyttet Kunden som Kunden har gitt tilgang til Tjenestene.

1.8 "Tjenester" betyr Framer's SaaS-produkt, programvare og verktøy for webdesign, samt nedlastbare desktop- og mobilapper. Hvert bestillingsskjema inneholder opplysninger om kundens abonnement på tjenestene.


2. Lisens- og bruksrettigheter

2.1 Tjenester. Framer gir herved kunden en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar lisens i løpet av perioden (som definert i punkt 12) til å: (a) bruke tjenestene og til å laste ned og installere skrivebords- eller mobilapplikasjoner, avhengig av hva som er aktuelt, på det antall og den type autoriserte enheter utelukkende for kundens interne forretningsformål i samsvar med dokumentasjonen, og/eller (b) bruke SaaS-produktet vårt, vertsbaserte systemer, designprogramvare, verktøy og bygge nettsteder under domenet framer.app. Tjenestene leveres elektronisk.

2.2 Tilrettelegging av tjenestene. Framer skal gi kunden de nødvendige passordene, sikkerhetsprotokollene, retningslinjene, nettverkslenkene eller tilkoblingene ("tilgangsprotokoller") for å gi kunden og dens brukere tilgang til tjenestene som beskrevet her; ingen annen tilgang til nettstedet eller serverne som tjenestene leveres fra, er tillatt. Kunden skal gi sine brukere tilgang til og bruke tjenestenes egenskaper og funksjoner gjennom tilgangsprotokollene. Kunden kan velge én eller flere brukere som skal fungere som administratorer og kontrollere, administrere og bruke tjenestene på kundens vegne. Kunden er ansvarlig for alle handlinger og unnlatelser fra sine brukere.

2.3 Registrering av en konto. For å bruke Tjenestene må Brukerne registrere seg og opprette en konto, noe som krever at de oppgir visse opplysninger (inkludert fullt navn, passord og e-postadresse). Framer-kontoer vil gi brukerne tilgang til tjenestene og funksjonaliteten som Framer kan etablere og opprettholde fra tid til annen og etter Framers eget skjønn. Brukernes brukernavn og passord er knyttet til dem som person, og kan ikke deles på tvers av team, og ingen andre enn brukeren kan få tilgang til kontoen ved å bruke brukerens opplysninger. Alle brukere må være mennesker. Kontoer registrert av "roboter", generiske lagkontoer for deling eller andre automatiserte metoder er ikke tillatt.

2.4 Begrensninger for programvaren. Kunden skal ikke, og skal ikke autorisere noen bruker til å:

a) foreta omvendte oppslag eller spore informasjon om andre brukere eller besøkende eller på annen måte bruke tjenestene til å innhente informasjon om andre brukere eller besøkende;

b) sende spam, kjedebrev eller annen uønsket e-post;

c) laste opp ugyldige data, virus, ormer eller andre programvareagenter via tjenesten;

d) utgi deg for å være en annen person eller på annen måte gi en uriktig fremstilling av din tilknytning til en person eller enhet, utføre svindel, skjule eller forsøke å skjule identiteten din;

e) utlevere informasjon som kunden ikke har samtykke til å utlevere (for eksempel konfidensiell informasjon om andre, inkludert personlig identifiserbar informasjon);

f) bruke noen enhet, programvare eller prosess for å forstyrre, eller forsøke å forstyrre, den korrekte driften av Tjenestene eller noe Innhold, eller noen systemer eller nettverk som er koblet til Tjenesten, eller med noen annen persons bruk av Tjenesten;

g) utføre, engasjere seg i eller på annen måte behandle sluttbrukerinformasjon eller data for å analysere enkeltpersoner eller grupper av fysiske personer for ulovlige eller diskriminerende formål;

h) bruke Tjenestene eller noe Innhold til noe formål som er ulovlig eller forbudt i henhold til Avtalen;

i) lagre eller samle inn personlig identifiserbar informasjon som anses som sensitiv eller krever spesiell beskyttelse i henhold til gjeldende lover. For eksempel personnummer, passord og kredittkortinformasjon;

j) kopiere eller duplisere tjenestene;

k) dekompilere, demontere, reversere eller på annen måte forsøke å få tak i eller oppfatte kildekoden som en programvarekomponent i tjenestene er kompilert eller tolket fra;

l) endre Tjenestene eller Dokumentasjonen, eller lage noe avledet arbeid fra noe av det foregående, unntatt med skriftlig forhåndssamtykke fra Framer;

m) overdra, underlisensiere, selge, videreselge, lease, leie ut eller på annen måte overføre eller overdra, pantsette eller på annen måte belaste Kundens rettigheter i henhold til punkt 2.1 og 2.2;

n) bruke tjenestene til å lage et lignende eller konkurrerende produkt eller tjeneste;

o) skade, forstyrre eller avbryte integriteten, ytelsen eller bruken av tjenestene;

p) bruke tjenestene til formål som er forbudt ved lov, inkludert, men ikke begrenset til, utvikling, design, produksjon eller produksjon av kjernefysiske missiler eller kjemiske eller biologiske våpen;

q) bruke en "dyplink", "page-scrape", "robot", "spider" eller annen automatisk enhet, program, algoritme eller metode, eller en manuell prosess for å få tilgang til, tilegne seg, kopiere eller overvåke noen del av tjenestene eller noe innhold, eller skaffe eller forsøke å skaffe materiale, dokumenter eller informasjon på en måte som ikke med hensikt er gjort tilgjengelig gjennom tjenesten; eller

r) sende inn, overføre eller vise innhold, eller bruke innhold i en sammenheng som kan anses som ærekrenkende, injurierende, obskønt, trakasserende, truende, oppviglerisk, fornærmende, rasistisk, støtende, villedende eller bedragersk, oppmuntre til kriminell eller skadelig atferd, eller som på annen måte krenker rettighetene til Framer eller en tredjepart (inkludert immaterielle rettigheter, personvernrettigheter, kontrakts- eller forvaltningsrettigheter), eller på annen måte setter en person, enhet eller merkevare i et dårlig eller nedsettende lys, uten deres uttrykkelige forhåndsgodkjenning.

Kunden skal ikke skjule, fjerne, tilsløre eller endre (i) merknader eller forklaringer om Framers eiendomsrett til tjenestene, eller (ii) varemerker eller logoer som vises som en del av tjenestene. Kunden skal sørge for at bruken av tjenestene er i samsvar med alle gjeldende lover, vedtekter, forskrifter og regler.

2.5 Begrensninger for innhold. Kundensamtykker i at alt innhold som vises i tjenestene, ikke bryter og ikke vil bryte noen lov eller krenke noen tredjeparts rettigheter, herunder, men ikke begrenset til, immaterielle rettigheter, publisitetsrettigheter eller personvernrettigheter. Kunden og dens brukere skal ikke vise innhold som:

a) brukes til ulovlige formål eller til å fremme ulovlige aktiviteter;

b) brukes på en måte som kan skade Framer's omdømme;

c) krenker tredjeparters immaterielle rettigheter, vil være i strid med lover som gjelder for innholdet eller vil føre til at Framer bryter gjeldende lov;

d) antyder eller antyder at innholdet er skapt eller godkjent av Framer eller Framers lisensgivere;

e) undersøker, skanner eller tester sårbarheten til et system eller nettverk eller bryter eller omgår sikkerhets- eller autentiseringstiltak, inkludert tiltak som forhindrer eller begrenser bruk eller kopiering av Innholdet eller håndhever begrensninger i bruken av Tjenestene eller materiale som er tilgjengelig via Tjenestene;

f) kan medføre risiko for skade, tap, skade, fysisk eller psykisk skade, følelsesmessig stress, død, funksjonshemming, vansiring eller fysisk eller psykisk sykdom for deg, andre personer, dyr eller eiendom;

g) kan forsøke å skade eller utnytte barn ved å eksponere dem for upassende innhold, be om personlig identifiserbar informasjon eller på annen måte;

h) kan utgjøre eller medvirke til en forbrytelse eller skadevoldende handling;

i) inneholder informasjon eller innhold som Framer anser som ulovlig, skadelig, fornærmende, rasistisk eller etnisk støtende, ærekrenkende, krenkende, trakasserende, ydmykende for andre mennesker (offentlig eller på annen måte), injurierende, truende, blasfemisk eller på annen måte anstøtelig;

j) inneholder programvare eller annet materiale som krenker eller invaderer tredjeparts immaterielle rettigheter (eller rettigheter til personvern eller publisitet);

k) omfatter informasjon eller innhold som kunden eller brukeren ikke har fått nødvendige rettigheter eller tillatelser til å bruke eller gjøre tilgjengelig i henhold til lov, kontrakt eller tillitsforhold;

l) inneholder informasjon eller innhold som er ulovlig (inkludert, men ikke begrenset til, offentliggjøring av innsideinformasjon i henhold til verdipapirlovgivningen eller en annen parts forretningshemmeligheter);

m) inneholder informasjon eller innhold som Kunden vet ikke er korrekt og oppdatert;

n) er av voksenkarakter, for eksempel nakenhet i seksuell sammenheng eller innhold med voksentematikk, eller

o) bruker Tjenestene til noe annet formål enn å laste opp og dele Innhold i samsvar med denne Avtalen.

Framer forbeholder seg retten til, men er ikke forpliktet til, å avvise og/eller fjerne brukerinnhold som Framer etter eget skjønn mener bryter med avtalen.

2.6 Publisitet. I løpet av avtaleperioden og når som helst deretter kan Framer offentlig referere til kunden muntlig og skriftlig, inkludert på Framers nettsted og i salgspresentasjoner, som en kunde av Framer og kan bruke kundens logo til slike formål.

2.7 Brukerstøtte. Med mindre kunden kjøper ytterligere støttetjenester, skal Framer gi kunden følgende standardstøtte: (a) e-poststøtte til brukere mandag til fredag, kl. 09:00 - 17:00 CET/CEST, unntatt nederlandske helligdager, for hjelp til problemløsning; (b) kommersielt rimelige anstrengelser for å rette feil i tjenestene som rapporteres skriftlig til Framer; og (c) etter Framers eget skjønn, levering av oppdateringer, oppgraderinger, forbedringer og andre forbedringer som Framer gjør generelt tilgjengelig for abonnenter av tjenestene.


3. Eierrettigheter

3.1 Ingen overføring av immaterielle rettigheter. Bortsett fra lisensene som er beskrevet her, overfører ingen av partene immaterielle rettigheter til den andre parten i henhold til denne avtalen.

3.2 Hva Framer eier. Med unntak av Innhold skal Framer eie alle rettigheter, inkludert, men ikke begrenset til, alle opphavsrettigheter i Tjenestene, inkludert alt innhold eller varemerker, tekst, grafikk, bruker- og visuelle grensesnitt, fotografier, logoer, lyder, musikk, kunstverk, applikasjoner, datakode og tilhørende dokumentasjon, inkludert, men ikke begrenset til, design, struktur, arrangement og "look and feel" av slikt innhold, og innhold som eies av eller er lisensiert til Framer og Framers lisensgivere og er beskyttet av opphavsrett, varemerker og andre immaterielle rettigheter og lover, men spesifikt unntatt rettigheter i Pakker og Komponenter. Med unntak av de rettighetene som uttrykkelig er gitt her, får kunden ingen rettigheter, eiendomsrett eller interesse i tjenestene.

3.3 Hva kunden eier. I forholdet mellom partene skal kunden eie alle rettigheter til kundens innhold, og Framer fraskriver seg alle rettigheter til kundens innhold.

3.4 Pakker og komponenter. Pakker og komponenter eies av personene eller enhetene som oppretter dem.

3.5 Maler. Framer legger ut en liste over maler som er opprettet av Framer eller brukere av Tjenesten. Maler kan opprettes av Framer, Kunden eller andre tredjeparter. Maler eies av personene eller enhetene som oppretter dem. Maler opprettet av Framer støttes som en del av tjenestene. Framer vil gjøre rimelige anstrengelser for å støtte kundens bruk av maler som er opprettet av tredjeparter, men fraskriver seg alle garantier for slike maler. Det er Malskaperens ansvar å tilby teknisk støtte. Skaperen påtar seg alt ansvar i forbindelse med bruken av malen.


4. Innhold

4.1 Kundens innhold. Kunden og dennes brukere kan laste opp og dele Innhold via Tjenestene, inkludert, men ikke begrenset til, nettsidemaler som er opprettet og bidratt av Kunden og dennes brukere, blogg- eller foruminnlegg, bilder og fotografier. Alt innhold som en bruker sender inn, legger ut, viser eller på annen måte gjør tilgjengelig på tjenesten, inkludert alle immaterielle rettigheter (definert nedenfor), kalles "innhold". Etter at innholdet er lastet opp, gjøres en lenke tilgjengelig slik at brukerne kan dele innholdet. Kunden beholder eierskapet til innholdet. Framer er ikke forpliktet til å lagre, vedlikeholde eller gi kunden en kopi av innholdet. Kunden er alene ansvarlig for alt innhold som kan gå tapt eller ikke kan gjenopprettes gjennom kundens bruk av tjenestene. Kunden oppfordres til å arkivere innholdet regelmessig og ofte.

I denne avtalen betyr "immaterielle rettigheter" alle patentrettigheter, opphavsrettigheter, moralske rettigheter, publisitetsrettigheter, varemerkerettigheter, varemerke- og servicemerkerettigheter, goodwill, forretningshemmelighetsrettigheter og andre immaterielle rettigheter som måtte eksistere nå eller komme til å eksistere i fremtiden, og alle søknader om og registreringer, fornyelser og utvidelser av disse, i henhold til lovene i enhver stat, land, territorium eller annen jurisdiksjon. Kunden eier alt innhold som legges ut eller publiseres gjennom tjenestene.

4.2 Framer er ikke ansvarlig for innholdet eller konsekvensene av å laste opp innholdet eller dele innholdet. Framer støtter ikke innholdet eller råd, forslag eller meninger som uttrykkes i innholdet.

4.3 Selv om Framer ikke er forpliktet til å overvåke innhold, kan Framer gjøre det og fjerne innhold og/eller forby enhver bruk av tjenestene som Framer mener kan være (eller påstås å være) i strid med lisens- og bruksrettighetene som er angitt i punkt 2 i denne avtalen.

4.4 Lisens til å vise innhold. Kunden gir: (a) Framer en verdensomspennende, ikke-eksklusiv, royaltyfri, overførbar lisens med rett til å viderelisensiere til å bruke, reprodusere, distribuere, vise og utføre innholdet i den utstrekning det er nødvendig for å levere tjenestene, og (b) enkeltpersoner som innholdet deles med via tjenestene, en personlig, ikke-eksklusiv, royaltyfri lisens til å få tilgang til innholdet og til å bruke innholdet i samsvar med vilkårene i denne avtalen. Denne lisensen opphører automatisk når innholdet fjernes fra tjenestene. Kunden er innforstått med og godtar at en del av tjenestene er en offentlig plattform, og at andre brukere kan søke etter, se, bruke og/eller legge ut innhold som kunden gjør offentlig tilgjengelig via tjenesten.

4.5 Tilbakemeldinger. Kunden kan velge eller Framer kan invitere kunden til å sende inn tilbakemeldinger om tjenesten, inkludert, men ikke begrenset til, hvordan tjenestene eller produktene våre kan forbedres ("tilbakemeldinger"). Ved å sende inn tilbakemeldinger samtykker kunden i at videreformidlingen er uten begrensninger og ikke vil påføre Framer noen tillits- eller annen forpliktelse. Framer står fritt til å bruke tilbakemeldingen uten ytterligere kompensasjon til kunden og/eller til å avsløre tilbakemeldingen på en ikke-konfidensiell basis eller på annen måte til hvem som helst.


5. Kundens forpliktelser overfor sluttbrukere

Alle fysiske personer som får tilgang til eller bruker kundens nettsteder, sider eller innhold opprettet av kunden på tjenestene, er kundens "sluttbrukere". Framer har ikke et direkte forhold til sluttbrukere, og Framer er derfor ikke ansvarlig for hvordan kunden håndterer sluttbrukerinformasjon.

a) Gjeldende lover. Kunden kan ha andre forpliktelser i henhold til lokal lovgivning enn de som er beskrevet i denne avtalen. Bruk av tjenestene sikrer ikke overholdelse av slike lover, og Framer er heller ikke ansvarlig for kundens overholdelse av slike lover. I den utstrekning Framer har forpliktelser til å hjelpe kunden med å håndtere sluttbrukerinformasjon, er slike forpliktelser beskrevet i en databehandlingsavtale som er inngått mellom Framer og kunden.

b) Sikkerhet overfor sluttbrukere. Kunden skal gjøre alt som er rimelig for å beskytte informasjon som samles inn fra sluttbrukere ved bruk av tjenestene, inkludert personopplysninger som innhentes, mot uautorisert tilgang eller bruk. Hvis kunden oppdager at sluttbrukerinformasjonen som kunden har samlet inn, har blitt utsatt for brudd, kompromittert eller utilsiktet eksponert for uautoriserte tredjeparter, skal kunden varsle Framer om et slikt brudd eller eksponering innen 72 timer, inkludert grunnårsaken, utbedringstrinn og kompenserende kontroller for å sikre at et slikt brudd ikke skjer i fremtiden.

c) Varsling om sikkerhetsbrudd. Kunden er ansvarlig for å varsle sine sluttbrukere, tredjeparter eller myndigheter i henhold til gjeldende lover om varsling av sikkerhetsbrudd og andre gjeldende personvernlover. Kunden erkjenner at kunden er eneansvarlig for eventuelle personskader eller materielle skader som oppstår som følge av eller i forbindelse med kundens bruk av tjenestene.

d) Personvern. Kunden erkjenner og samtykker i at kunden er eneansvarlig for å gi alle nødvendige varsler og innhente alle nødvendige samtykker fra sluttbrukere i forbindelse med bruk av tjenestene. Kundens varsel og samtykke må være i samsvar med alle gjeldende lover og forskrifter om databeskyttelse og sikkerhet. Uten å begrense det foregående må kunden, før innsamling eller bruk av sluttbrukerinformasjon, gi tilstrekkelig varsel om sluttbrukerinformasjonen kunden samler inn, hvordan den vil bli brukt og/eller delt, og innhente alle nødvendige samtykker som kreves i henhold til gjeldende lover og forskrifter om databeskyttelse. Kunden samtykker i å overholde alle personvernlover og -forskrifter (inkludert de som gjelder personopplysninger) i forbindelse med kundens tilgang til og bruk av tjenestene.

e) Varsel. Kunden skal utarbeide og følge en personvernerklæring for kundens bruk av tjenestene som: (i) overholder alle gjeldende lover, regler og forskrifter, (ii) vises tydelig for alle sluttbrukere, og (iii) tydelig og nøyaktig beskriver for sluttbrukere hvilken informasjon kunden samler inn (for eksempel påloggingsinformasjon, kontaktskjemadata, informasjonskapsler osv.) og hvordan kunden bruker og deler slik informasjon (inkludert for markedsføring og annonsering) med Framer og andre tredjeparter.

f) Personvernrettigheter. Kunden skal svare alle sluttbrukere som ønsker å utøve sine personvernrettigheter, i henhold til gjeldende lov, når det gjelder informasjon som samles inn via kundens bruk av tjenestene. Hvis for eksempel sluttbrukere som befinner seg i visse jurisdiksjoner, kan utøve en "rett til å bli glemt" (eller "sletting") av informasjon som kunden har samlet inn om dem, skal kunden etterkomme deres forespørsel i henhold til gjeldende lov. For å gjøre det klart at kunden er direkte ansvarlig (eller "behandlingsansvarlig") for informasjonen som behandles ved kundens bruk av tjenestene, inkludert informasjon som behandles via tredjepartsapplikasjoner som er tilgjengelige på tjenestene. Framer er ikke behandlingsansvarlig for slik informasjon og er ikke ansvarlig for å svare sluttbrukere på kundens vegne. I den grad Framer mottar en forespørsel fra en sluttbruker eller myndighet om kundens bruk av tjenestene, vil Framer varsle kunden slik loven tillater.


6. Sikkerhet

6.1 Framer vil bruke prosedyremessige, tekniske og administrative sikkerhetstiltak som er utformet for å sikre konfidensialitet, sikkerhet, integritet, tilgjengelighet og personvern for innhold og annen konfidensiell kundeinformasjon som er lagret i tjenestene. Framer overvåker regelmessig overholdelsen av disse tiltakene. Kunden er ansvarlig for å gjennomgå informasjonen som Framer har gjort tilgjengelig om datasikkerhet, og for å foreta en selvstendig vurdering av om tjenestene oppfyller kundens krav og juridiske forpliktelser. Kunden erkjenner at Framers sikkerhetstiltak er gjenstand for teknisk fremgang og utvikling, og at Framer kan oppdatere eller endre slike tiltak fra tid til annen, forutsatt at slike oppdateringer og endringer ikke fører til en vesentlig reduksjon av tjenestenes generelle sikkerhet i løpet av en abonnementsperiode.


7. Konfidensialitet

7.1 Konfidensiell informasjon. Med forbehold for begrensningene i punkt 6.2 skal all informasjon som den ene parten gir den andre parten i løpet av denne avtalens løpetid, og som på tidspunktet for utleveringen er skriftlig identifisert som konfidensiell, eller som med rimelighet bør oppfattes som konfidensiell på grunn av informasjonens art og omstendighetene rundt utleveringen, enten det er i muntlig, skriftlig, grafisk, elektronisk eller annen form, anses som "konfidensiell informasjon". Eksistensen av og vilkårene i denne avtalen er konfidensiell informasjon for begge parter.

7.2 Unntak. Informasjon skal ikke anses som konfidensiell informasjon hvis den mottakende parten kan dokumentere at informasjonen er eller var: (a) er offentlig tilgjengelig eller allment kjent på tidspunktet for utlevering uten at det er den mottakende partens skyld, (b) rettmessig er meddelt den mottakende parten av personer som ikke er bundet av konfidensialitetsforpliktelser med hensyn til den, (c) allerede var i den mottakende partens besittelse uten noen konfidensialitetsforpliktelser med hensyn til den på tidspunktet for utlevering, (d) er uavhengig utviklet av den mottakende parten uten bruk av eller av personer som har tilgang til den utleverende partens konfidensielle informasjon, eller (e) er skriftlig godkjent for utlevering eller utlevering av den utleverende parten uten begrensninger.

7.3 Taushetsplikt. I løpet av denne Avtalens løpetid kan hver av Partene utlevere Konfidensiell informasjon til den andre Parten. Hver Part samtykker i at alle elementer av Konfidensiell informasjon er eid av den utleverende Parten eller en slik tredjepart, alt etter hva som er aktuelt, og vil forbli den utleverende Partens eller en slik tredjeparts eksklusive eiendom. Hver Part samtykker videre i: (a) å bruke Konfidensiell informasjon som er utlevert av den utleverende Parten kun til de formål som er beskrevet i denne Avtalen, og (b) at den mottakende Parten ikke skal reprodusere Konfidensiell informasjon som er utlevert av den utleverende Parten, unntatt i den grad det er nødvendig for å oppfylle den mottakende Partens forpliktelser og utøve sine rettigheter i henhold til denne Avtalen, og at den skal holde den utleverende Partens Konfidensielle informasjon konfidensiell og beskytte den mot videreformidling til, og bruk av, tredjepart.

7.4 Lovpålagt utlevering. Uavhengig av det foregående kan hver av partene utlevere konfidensiell informasjon i den begrensede utstrekning det er nødvendig for å etterkomme pålegg fra en domstol eller et annet myndighetsorgan, eller som på annen måte er nødvendig for å etterkomme gjeldende lov eller juridiske krav, forutsatt at den mottakende parten først har varslet den utleverende parten (i den utstrekning det er tillatt) og har bistått den utleverende parten på rimelig måte for å begrense slik utlevering.


8. Gebyrer og betaling

8.1 Betalingsbetingelser. Kunden skal betale til Framer, uten motregning eller fradrag, alle avgifter som skal betales i henhold til denne avtalen. Alle betalinger skal skje i amerikanske dollar. Med mindre annet er spesifisert, forfaller alle avgifter til betaling 30 dager etter datoen for Framers faktura, og alle avgifter kan ikke avbestilles eller refunderes. Alle beløp er eksklusive alle gjeldende omsetnings-, bruks- og andre avgifter.

8.2 Registreringsforhandler. Vår bestillingsprosess gjennomføres av vår nettforhandler Paddle.com. Paddle.com er registrert forhandler for alle våre bestillinger. Paddle tar seg av alle kundeservicehenvendelser og håndterer returer.

8.3 Prising. Tjenestene tilbys under forskjellige prisplaner, hvis grenser og funksjoner er tilgjengelige på Framers prisside. Det finnes et gratis abonnement på Tjenestene, og det finnes betalte selvbetjente abonnementsplaner ("Selvbetjenteabonnementer"). For en Enterprise-lisens kan Kunden kontakte Framer separat.

8.4 Godkjenning av gjentatte betalinger. Alle prisplaner innebærer gjentagende avgifter (hver, sammen med eventuelle skatter og andre avgifter). Kunder med en månedlig betalingsplan vil bli belastet for ekstra redaktører ved neste månedlige fornyelsesdato. Kunder med en årlig betalingsplan vil bli belastet for ekstra redaktører hver måned. Dette er separat fra den årlige faktureringen. Ekstra redaktører som legges til i kundens team, gir ikke rabatt. Den rabatterte redaktørprisen er kun tilgjengelig ved forhåndskjøp av ekstra redaktører. Les mer om avgifter for ekstra redaktører her. Selvbetjeningsabonnementene og eventuelle tilleggstjenester som legges til selvbetjeningsabonnementet, fornyes automatisk for samme periode som den opprinnelige.

Med mindre noe annet er avtalt i det aktuelle bestillingsskjemaet, vil bedriftskunder bli varslet skriftlig hvis de overskrider det de har kjøpt. Overforbruk vil bli fakturert pro rata ut abonnementsperioden. En faktura eller betalingskobling vil bli sendt til bedriftskunden ved varsling.

Framers gebyrer kan endres, men Framer vil varsle kunden om eventuelle endringer. Kunden erkjenner herved at tjenestene har funksjoner for gjentatte betalinger, og kunden aksepterer ansvaret for alle gjentatte betalingsforpliktelser. Framer (eller Paddle) vil automatisk belaste kunden i henhold til abonnementets løpetid (f.eks. hver måned, hvert kvartal eller hvert år).

8.5 Rettferdig bruk. Kundens abonnementstilbud vil bli spesifisert på det aktuelle bestillingsskjemaet eller Framers prisside. Kunden kan kjøpe ytterligere bruk og data til den angitte prisen på prissiden eller i bestillingsskjemaet. Framer vil gjøre kommersielt rimelige anstrengelser for å gi kunden tilstrekkelig båndbredde, builds og serverløs funksjon som Framer anser som typisk for prosjekter på kundens plannivå. Framer vil varsle kunden hvis bruken er urimelig, og kan stenge ned og avslutte prosjekter og kontoer som skaper en urimelig byrde på Framers infrastruktur og/eller forretningsdrift. 


9. Garantier og ansvarsfraskrivelser

9.1 Fullmakter. Hver av Framer og Kunden erklærer og garanterer at: (a) de har full rett, myndighet og fullmakt til å inngå og fullt ut oppfylle denne avtalen, (b) personen som undertegner denne avtalen på deres vegne, er en behørig autorisert representant for denne parten som faktisk har fått fullmakt til å undertegne denne avtalen, (c) deres inngåelse av denne avtalen ikke er i strid med noen annen avtale som de er bundet av, og (d) de er en juridisk person med godt omdømme i den jurisdiksjonen der de er etablert.

9.2 Rettigheter til innhold. Kunden garanterer at den har og vil fortsette å ha alle nødvendige lisenser, rettigheter, samtykker og tillatelser som kreves for at Framer skal kunne bruke innholdet slik det kreves for å levere tjenestene.

9.3 Ansvarsfraskrivelse. Tjenestene er beregnet på hosting, design og prototyping av web- og appsider. I den grad det er tillatt i henhold til gjeldende lov, leveres tjenestene, pakkene, komponentene, malene, innholdet og relaterte tjenester "som de er", og Framer fraskriver seg alle andre erklæringer og garantier, enten de er uttrykkelige eller underforståtte, inkludert, men ikke begrenset til, underforståtte garantier for salgbarhet, egnethet for produksjon eller andre formål, ikke-krenkelse, systemintegrasjon og/eller datanøyaktighet. Framer garanterer ikke at tjenestene eller andre tjenester levert av Framer vil oppfylle kundens krav eller fungere uavbrutt eller feilfritt. Tjenestene kan være underlagt begrensninger, forsinkelser og andre problemer som er forbundet med bruk av Internett og elektronisk kommunikasjon. Framer er ikke ansvarlig for forsinkelser, leveringssvikt eller annen skade som følge av slike problemer. Hverken Framer eller tredjepartsleverandørene skal ha noe ansvar for kundens bruk av innhold, pakker, komponenter, maler eller annet materiale eller informasjon som gjøres tilgjengelig gjennom eller utvikles ved hjelp av tjenestene. Framer har ikke noe ansvar for å fastslå at kundens foreslåtte bruk av tjenestene er i samsvar med gjeldende lover i kundens jurisdiksjon(er).


10. Ansvarsbegrensninger

10.1 Med unntak av krav som oppstår som følge av kundens urettmessige tilegnelse av Framer's immaterielle rettigheter til Tjenestene: (a) skal ingen av partene under noen omstendigheter være ansvarlig overfor den andre parten for tilfeldige, indirekte, spesielle eller følgeskader, uansett kravets art, inkludert, men ikke begrenset til, tapt fortjeneste, forsinkelseskostnader, leveringssvikt, driftsavbrudd, kostnader for tapte eller skadede data eller erstatningsansvar overfor tredjeparter, uansett kilde, selv om parten har blitt informert om muligheten for skader; og (b) Framers kumulative ansvar overfor kunden for alle krav som oppstår som følge av denne avtalen, inkludert, men ikke begrenset til, ethvert søksmål som er basert på kontrakt, erstatningsansvar eller objektivt ansvar, skal ikke overstige gebyrene som kunden har betalt til Framer i løpet av tolvmånedersperioden før hendelsen som gir opphav til kravet. Det foregående skal ikke begrense kundens betalingsforpliktelser. Disse begrensningene for skader og krav er ment å gjelde uavhengig av om andre bestemmelser i denne avtalen er brutt eller har vist seg å være ineffektive.

10.2 Grunnlag. Kunden erkjenner og forstår at ansvarsfraskrivelsene, ansvarsfraskrivelsene og ansvarsbegrensningene i denne avtalen utgjør et vesentlig grunnlag for partenes avtale, og at vilkårene i denne avtalen ville vært vesentlig annerledes uten slike ansvarsfraskrivelser, ansvarsfraskrivelser og ansvarsbegrensninger.


11. Erstatning

11.1 Av Framer. Framer skal på egen bekostning forsvare ethvert søksmål som en tredjepart anlegger mot Kunden, og skal betale ethvert forlik Framer inngår eller godkjenner, eller enhver erstatning som endelig tilkjennes i et slikt søksmål, i den grad et slikt søksmål er basert på et krav fra en tredjepart som hevder at Tjenestene (unntatt Pakker, Komponenter, Maler og Innhold) tilegner seg en forretningshemmelighet som er anerkjent i henhold til Uniform Trade Secrets Act, eller krenker en opphavsrett eller et varemerke som er utstedt på Ikrafttredelsesdatoen. Uavhengig av det foregående skal Framer ikke ha noen forpliktelser i henhold til dette avsnittet eller på annen måte med hensyn til krav om krenkelse basert på (a) enhver bruk av tjenestene som ikke er i samsvar med denne avtalen, (b) enhver bruk av tjenestene i kombinasjon med andre produkter, utstyr, programvare eller data som ikke er levert av Framer, (c) enhver modifisering av tjenestene av andre personer enn Framer eller Framers autoriserte agenter, eller (d) innhold, pakker, komponenter eller maler opprettet av kunden eller andre tredjeparter. Hvis en domstol i en kompetent jurisdiksjon, på grunn av et krav om krenkelse, fastslår at tjenestene krenker, eller Framer mener at tjenestene krenker, kan Framer, etter eget valg og på egen bekostning: (x) erstatte eller modifisere tjenestene slik at de ikke krenker, forutsatt at en slik modifisering eller erstatning i det vesentlige inneholder lignende funksjoner og funksjonalitet, (y) skaffe kunden en lisens til å fortsette å bruke tjenestene, eller (z) hvis ingen av de foregående er kommersielt gjennomførbare, si opp denne avtalen og gi kunden refusjon av eventuelle forhåndsbetalte, ubrukte avgifter for tjenestene. Dette avsnittet angir hele Framer's forpliktelse og ansvar med hensyn til ethvert krav om krenkelse.

11.2 Av kunden. Kunden skal forsvare, holde Framer skadesløs og holde Framer skadesløs fra og mot eventuelle tap, forpliktelser, kostnader (inkludert rimelige advokatsalærer) eller skader som følge av kundens brudd eller påståtte brudd på sine forpliktelser, erklæringer og garantier i henhold til denne avtalen, eller tredjeparts krav om at innhold, pakker, maler eller komponenter som er opprettet av eller på vegne av kunden, krenker tredjeparts immaterielle rettigheter.

11.3 Prosess. De foregående skadesløsholdelsesforpliktelsene er underlagt følgende: (a) den skadesløsholdte Parten skal omgående varsle den skadesløsholdende Parten om ethvert krav som det søkes skadesløsholdelse for; (b) den skadesløsholdende Parten skal ha kontroll over forsvaret eller forliket; og (c) den skadesløsholdte Parten skal samarbeide med forsvaret på rimelig måte, på den skadesløsholdende Partens bekostning. 


12. Varighet og oppsigelse

12.1 Varighet. Med mindre annet er spesifisert i bestillingsskjemaet, begynner avtaleperioden for denne avtalen på ikrafttredelsesdatoen og fornyes automatisk for påfølgende perioder av samme varighet som den opprinnelige perioden, med mindre kunden sier opp abonnementet før fornyelsesdatoen.

12.2 Kjøp fra forhandler. Hvis kunden kjøper tjenestene fra en autorisert forhandler av Framer ("forhandler"), reguleres kundens bruk av tjenestene av denne avtalen.

12.3 Oppsigelse. Hver av partene kan, etter eget valg, si opp denne avtalen dersom den andre parten: (a) vesentlig misligholder denne avtalen og ikke retter opp misligholdet (eller legger frem en akseptabel plan for å rette opp misligholdet) innen 30 dager etter at den misligholdende parten har mottatt skriftlig varsel om misligholdet, (b) opphører sin virksomhet uten etterfølger, eller (c) søker beskyttelse i forbindelse med konkurs, bobestyrerbehandling, akkord, akkord eller lignende, eller hvis en slik prosess innledes mot parten (og ikke avvises innen 60 dager). 

Selvbetjeningsabonnementer har rett til å avslutte kontoen når som helst i Framer Dashboard. En slik oppsigelse trer i kraft ved starten av neste fakturerings- eller fornyelsesperiode. Oppsigelse er ikke et eksklusivt rettsmiddel, og dersom en av partene benytter seg av et rettsmiddel i henhold til denne avtalen, berører dette ikke andre rettsmidler som parten måtte ha i henhold til denne avtalen, loven eller på annen måte.

12.4 Suspensjon. Hvis kunden unnlater å betale ubestridte beløp i henhold til denne avtalen, eller hvis det er nødvendig for å beskytte sikkerheten til tjenestene, har Framer, i tillegg til alle andre rettigheter eller rettsmidler, rett til umiddelbart å suspendere tilgangen til tjenestene for kunden og/eller dennes bruker(e), uten ansvar, inntil slike beløp er betalt i sin helhet eller en slik trussel ikke lenger eksisterer, alt etter hva som er aktuelt.

12.5 Virkninger. Ved oppsigelse eller utløp av denne avtalen skal kunden umiddelbart avslutte bruken av tjenestene. Paragrafene 3 (Eierrettigheter), 7 (Konfidensialitet), 8 (Gebyrer og betaling), 10 (Ansvarsbegrensninger), 11 (Erstatning), 12 (Varighet og oppsigelse) og 13 (Diverse) gjelder også etter en slik oppsigelse. Innen ti virkedager etter oppsigelsesdatoen skal kunden, etter Framers valg, returnere til Framer eller destruere (og skriftlig bekrefte overfor Framer at dette er gjort) alle kopier av tjenestene og dokumentasjonen og alt annet materiale som inneholder eller gjenspeiler tjenestene og annen konfidensiell informasjon fra Framer. Ved oppsigelse eller utløp av denne avtalen, bortsett fra oppsigelse fra kundens side på grunn av Framers mislighold, skal kunden umiddelbart betale Framer, som konvensjonalbot, det gjenværende beløpet (om noe) for resten av abonnementsperioden.


13. Diverse

13.1 Integrering. Denne Avtalen er hele avtalen mellom Partene knyttet til gjenstanden for denne Avtalen og erstatter alle tidligere og samtidige avtaler, forståelser og diskusjoner. Du og Framer B.V. fraskriver dere retten til å oppheve eller annullere disse vilkårene. Artiklene 3:44, 6:228 og 6:265 i den nederlandske sivilloven er unntatt. Denne avtalen skal erstatte vilkårene i enhver innkjøpsordre eller annet forretningsskjema. Hvis Framer aksepterer kundens innkjøpsordre, er den kun bindende med hensyn til følgende vilkår: de bestilte tjenestene og de korrekt beregnede gebyrene som skal betales. Andre vilkår er ugyldige.

13.2 Tolkning og fortolkning. Hvis en domstol i en kompetent jurisdiksjon finner at en bestemmelse i denne avtalen ikke kan håndheves, skal den aktuelle bestemmelsen i avtalen håndheves i den grad det er mulig for å oppnå partenes intensjon, og resten av avtalen skal fortsatt gjelde fullt ut. Ingen fraskrivelse i henhold til denne avtalen er gyldig eller bindende med mindre den er skriftlig og behørig undertegnet av den parten som fraskrivelsen søkes håndhevet overfor.

13.3 Ikke noe agentforhold; ingen begunstigede tredjeparter. Ingenting i denne Avtalen skal tolkes slik at det opprettes noe agentur, partnerskap eller joint venture mellom Partene, og ingen av Partene skal representere seg selv som agent eller juridisk representant for den andre Parten. I den utstrekning denne Avtalen inneholder noen tredjepartsbestemmelse, er artikkel 6:254 i den nederlandske sivilloven unntatt. Partene erkjenner at forpliktelsene i denne Avtalen utelukkende er ment til fordel for Partene, deres etterfølgere og tillatte rettighetshavere.

13.4 Endring. Framer kan endre denne avtalen (som kan omfatte endringer i Framers priser og planer) fra tid til annen ved å varsle kunden via e-post eller gjennom tjenestene. Med mindre Framer angir en kortere periode (f.eks. på grunn av lovendringer eller tvingende omstendigheter), trer endringene i kraft ved fornyelse av kundens gjeldende abonnementsperiode eller ved inngåelse av et nytt bestillingsskjema. Hvis Framer spesifiserer at endringene i avtalen vil tre i kraft før kundens neste fornyelse eller bestillingsskjema, og kunden varsler Framer om sine innvendinger mot endringene innen 30 dager etter datoen for et slikt varsel, vil Framer (etter eget valg og som kundens eneste rettsmiddel) enten: (a) tillate kunden å fortsette under den eksisterende versjonen av denne avtalen frem til utløpet av den gjeldende abonnementsperioden (hvoretter den endrede avtalen trer i kraft) eller (b) tillate kunden å si opp denne avtalen og få refundert eventuelle forhåndsbetalte avgifter som kan allokeres til den avsluttede delen av den gjeldende abonnementsperioden. Kunden kan bli bedt om å klikke for å akseptere eller på annen måte godta den endrede avtalen for å kunne fortsette å bruke tjenestene, og under alle omstendigheter vil fortsatt bruk av tjenestene etter at den oppdaterte versjonen av denne avtalen trer i kraft, utgjøre kundens aksept av den oppdaterte versjonen.

13.5 Lovvalg; voldgift. Denne avtalen skal reguleres av og tolkes i samsvar med nederlandsk lov uten hensyn til folkerettslige bestemmelser eller rettsprinsipper som fører til anvendelse av andre lover. FN-konvensjonen om avtaler om internasjonalt salg av varer gjelder ikke for denne avtalen. Enhver tvist eller ethvert krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med denne avtalen, eller brudd på, oppsigelse eller ugyldighet av denne, skal avgjøres ved voldgift i samsvar med reglene til Det internasjonale handelskammeret (ICC). En slik tvist eller et slikt krav skal avgjøres ved forenklet voldgift arrangert av ICC i samsvar med de regler for voldgiftsprosedyre som er vedtatt av ICC og som er i kraft på det tidspunkt en slik prosedyre innledes. Voldgiftssaken skal gjennomføres i Amsterdam for én voldgiftsdommer oppnevnt i samsvar med ICCs regler. All voldgift skal foregå på engelsk. Voldgiftsdommen skal være endelig og bindende for partene, og dommen skal være konfidensiell og kan avsies ved en hvilken som helst kompetent domstol. Ingenting i dette punkt 12.2 skal hindre noen av partene i å henvende seg til en domstol med kompetent jurisdiksjon med krav om rettferdighet eller påbud.

13.6 Force Majeure. Enhver forsinkelse i oppfyllelsen av en av partenes plikter eller forpliktelser (med unntak av betaling av skyldig beløp) skal ikke anses som et brudd på denne avtalen dersom forsinkelsen skyldes en hendelse utenfor partens kontroll, forutsatt at parten gjør rimelige anstrengelser for å varsle den andre parten om årsaken til forsinkelsen og gjenoppta oppfyllelsen så snart som mulig.

13.7 Varsler. Alle varsler, forespørsler og annen kommunikasjon til den andre parten i henhold til dette dokumentet skal sendes skriftlig til legal@framer.com

13.8 Overdragelse. Denne avtalen kan ikke overdras av noen av partene uten den andre partens skriftlige forhåndssamtykke, verken ved lov eller på annen måte, bortsett fra at hver av partene kan overdra denne avtalen til sin etterfølger i tilfelle fusjon, oppkjøp eller salg av alle eller nesten alle eiendelene til en slik part. Enhver annen påstått overdragelse skal være ugyldig.

13.9 Gjenparter. Denne Avtalen kan undertegnes og leveres med faksimile eller elektronisk signatur og i to eller flere eksemplarer, som hver for seg anses som en original, men som til sammen utgjør ett og samme dokument.

Merk: Disse tjenestevilkårene erstatter ikke tjenestevilkårene for de kundene som har en separat fremforhandlet avtale.