Regulering av mikromobilitet
Begrensning av det totale antallet er ikke et problem
Harald argumenterer: Hvis du begrenser det totale antallet delte sparkesykler i en by, vil de bli enda tettere konsentrert i sentrale områder for å maksimere inntektene per sparkesykkel. Som by ønsker man en god fordeling av mobilitetstjenesten.
17. november 2022
![](https://framerusercontent.com/images/6qUeNQGwHGPLIPcxVNCa5VDBRmo.jpeg)
"Problemene oppstår på lokalt nivå, der digital regulering kan løse problemene", sier Nivels administrerende direktør Harald Sævareid til Torgeir Waterhouse under en Nordic Edge Expo-samtale som nå sendes på TV.
fortsetter Harald: "Hvis du begrenser det totale antallet delesparkesykler i en by, vil de bli enda tettere konsentrert i sentrale områder, for å maksimere inntektene per sparkesykkel. Som by ønsker man en god fordeling av mobilitetstjenesten. Strengere reguleringer i sentrale områder vil gjøre at man unngår problemene vi har sett med overfylte gater.
Digitale reguleringer gjør det mulig for byene å ta kontroll over det offentlige rom. Med kraftige reguleringsverktøy kommer også diskusjonen om hvor mange sparkesykler som skal tillates i det offentlige rom. Vår anbefaling er å regulere hotspots: på travle torg, utenfor togstasjonen osv. og la tjenesten spre seg i hele byrommet med mindre regulering.
Dette foredraget der Harald forklarer alt videre til Torgeir Andrew Waterhouse gjør det enda tydeligere:
https://vimeo.com/event/1251510
"Du gir byene [...] mulighet til å regulere når det trengs, automatisk, og til å sørge for at utnyttelsen av byrommet er balansert.", oppsummerer Torgeir Andrew Waterhouse tjenesten vår.
Imøtekomme behov i sanntid på lokalt nivå
Hvor mange elsparkesykler det er behov for i en by, kan variere avhengig av tid på døgnet og område. Det kan for eksempel være for mange elsparkesykler i én del av byen, mens det ikke er noen i en annen. For å få bukt med overfloden av elsparkesykler i byen, velger noen byer å redusere det totale antallet elsparkesykler. Logisk sett vil en slik begrensning av det totale antallet elsparkesykler føre til færre elsparkesykler i hele byen, men det vil ikke påvirke fordelingen og nytten av elsparkesyklene. Færre sparkesykler kan fortsette å oversvømme et enkelt sted, mens situasjonen med utilstrekkelig tilgang på elsparkesykler i utkanten av byen ikke endres.
For å oppnå bedre mobilitet er det viktig å regulere antall sparkesykler avhengig av sanntidssituasjonen i hver sone. På denne måten kan sparkesyklene fordeles og brukes der det faktisk er behov for dem til enhver tid. Dette kan være en stor fordel for mobiliteten i byene, som et brukervennlig, rent og trygt supplement til den eksisterende kollektivtransporten.
Nivel Regulator støtter denne tilnærmingen og videreformidler informasjonen i en toveis datautveksling mellom byene og delingsmobilitetsoperatørene.
holde seg i løkken