Regulering av mikromobilitet
Bodø: Småbymobilitetsstyring forenklet
Regulering med mindre ressurser
18. november 2024
Med 50 000 innbyggere og 800 delte e-scootere vedtok Bodø minimal regulering for mobilitetsstyring. I løpet av en én times treningsøkt satte byens tjenestemenn opp soner og regler, for å holde det enkelt. Med lav befolkningstetthet og beskjedne scootertall har få problemer oppstått – noe som sikrer fleksibilitet for operatørene og god oversikt for byens tjenestemenn. Byadministrasjonen utnyttet digital regulering effektivt, og muliggjorde raske justeringer om nødvendig. Dette førte til jevnt samarbeid med operatører, som verdsetter fleksibilitet, men forstår at endringer enkelt kan gjøres.

I løpet av de første 6 månedene ble det kun gjort mindre justeringer av de 16 sonene, inkludert forbudssoner for kirkegårder, parkeringsbegrensninger i parker og saktesoner i handlegaten. Byen begrenset scootere bare i det sentrale området, slik at flere i avsidesliggende nabolag kunne forbedre mobiliteten. Dermed er også universitetsområdet på Mørkved, 10 km fra sentrum, bedre tjent.
Denne tilnærmingen gjorde at Bodø kunne regulere mobiliteten med minimal innsats, og frigjøre ressurser til andre prioriteringer. Tjenestemenn fikk innsikt i scooterbruk, inkludert turer per kjøretøy, daglig bruk og populære ruter, noe som muliggjør datadrevne beslutninger.
